Om oss

Prøvenemnd er et offentlig oppnevnt organ som utarbeider opplegg for og bedømmer fagprøver. Alle som skal opp til fagprøve må vurderes av en prøvenemnd.

Prøvenemnden består ved en fagprøve av to personer, en prøvenemndsleder og et prøvenemndsmedlem. Ved uenighet om karaktersetting har leder dobbeltstemme.

Prøvenemnda sitt arbeid er viktig for kvaliteten til fag- og yrkesopplæringen. Ved å vurdere fagprøver legger prøvenemnden premissene for den faglige standarden til dem som skal utøve yrket. Arbeidet er viktig for kandidaten, for arbeids- og næringslivet og for hele samfunnet.

Fylkeskommunen har bestemt at de som skal være med i prøvenemnden skal være dyktige fagarbeidere som er aktive i faget og har dokumentert kompetanse.

Prøvenemndens medlemmer blir oppnevnt av fylkeskommunen for 4 år av gangen. Prøvenemnden for sikkerhetsfaget i Vestland fylke 2024-2027 består av 6 personer fra ulike sikkerhetsbedrifter. Samtidig som det er viktig med utskifting og fornying, er det viktig å sikre god kontinuitet. Hovedregelen er at en person som har vært medlem i tre sammenhengende perioder, det vil si 12 år, ikke kan reoppnevnes.

Prøvenemndene fungerer også som yrkesutvalg i fylket. Yrkesutvalget vurderer blant annet om bedriftene har rett kompetanse, utstyr og fasiliteter i faget til å gi opplæring etter læreplanene.